Quan surt el sol a La Vall Fosca

No hi ha cap dubte de que Catalunya és terra de contrastos; on no només tenim una costa meravellosa, sinó que podem dir (ben fort!) que tenim uns Pirineus catalans envejables! En aquest article volem compartir amb vosaltres com va ser la nostra experiència a La Vall Fosca; una de les valls més boniques amb les que compta el nostre territori.

De ben segur que coneixeu el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, però la Vall Fosca compta amb molts més atractius naturals que, com a nosaltres, us enamoraran… Parlem de la vall dels llacs, una vall estreta i rodejada de muntanyes imponents que dificulten l’entrada del sol (d’aquí el nom de “fosca”), però que quan surt, il·lumina uns paisatges verds i de gran bellesa, d’aquells de “sense filtres”.

Doncs bé, nosaltres ens vam escapar de divendres a diumenge, aprofitant que aquell cap de setmana se celebrava un esdeveniment ideal per conèixer a fons els millors paratges de la zona. Des de ja fa uns anys, a diferents indrets dels Pirineus, té lloc el Festival de Senderisme dels Pirineus, una bona oportunitat per gaudir de la natura, la cultura i la gastronomia local de la mà dels i les millors guies de muntanya; i així és com vam descobrir els millors racons de La Vall Fosca!

Ens vam allotjar a l’Hotel Vall Fosca, situat al petit poble de Molinos, municipi de la Torre de Capdella (Pallars Jussà). Es defineixen com un hotel familiar amb tres generacions d’experiència en l’ofici de l’hospitalitat, i la veritat és que no tenim cap dubte d’això! Ens van rebre amb tracte molt proper i amable; atents, servicials i detallistes en tot moment. Van fer que la nostra estada fos de 10. Sens dubte, una molt bona opció per allotjar-vos (o fins i tot per dinar o sopar – nosaltres vam sopar-hi la primera nit). Ah! I a més, els gossos són benvinguts, són pet friendly!

Durant el Festival de Senderisme de la Vall Fosca s’organitzen diferents rutes guiades i activitats de senderisme a les que us podeu apuntar. Nosaltres ens vam apuntar a dos d’elles (perquè només vam poder anar-hi 2 dies).

El dissabte, vam matinar una mica per desplaçar-nos fins a Capdella, on ens esperaven dos guies de muntanya i en Xavier Mir, un geòleg del Geoparc Origens per iniciar una ruta de 12 km per descobrir La Vall de Filià, una vall de formació glacial ideal pels amants de la geologia, ja que compta amb grans atractius biogeològics d’alt interès que van ser clau en la formació de la vall al llarg dels anys fins a l’actualitat (i on vam veure roques de més de 500 milions d’anys!).

Envoltats de flora pirinenca i pedres plenes d’històries i secrets, ens vam endinsar per un bosquet, seguint uns camins plens de vida i amagats entre muntanyes imponents que ens van dur fins la coneguda “Cabana del Pastor”, on vam gaudir de la més que merescuda “brena” (l’esmorzar), vàrem refrescar-nos una mica, i agafar forces per a pujar fins l’estany de Filià, la gran recompensa de la ruta que ens va regalar unes vistes espectaculars!

Després de passar el matí fent senderisme, vam decidir reposar una mica i refrescar-nos a la piscina descoberta de l’Hotel Vall Fosca, ideal per recuperar forces i seguir descobrint la Vall, aquest cop, des d’una altra perspectiva ben diferent...

Aquella tarda, a La Plana de Mont-ros, ens esperaven a Buggy & Natura, una petita empresa familiar que ofereix rutes guiades en “Buggy” per descobrir els racons més exclusius de la Vall Fosca amb l’objectiu d’apropar-nos a la natura amb respecte per l’entorn que ens envolta.

La Vall Fosca la pots recórrer a peu, en bicicleta i sobre 4 rodes... però sens dubte, el buggy és una de les millors opcions per arribar a racons que no són tan accessibles en cotxe. I sí, a més, és més divertit! Gràcies a aquest medi de transport i a un guia local de la Vall, vam recórrer carreteres i camins de sorra que ens van portar fins al mirador del Coll de Triador, un punt emblemàtic amb possiblement unes de les vistes més espectaculars que vam poder gaudir aquell cap de setmana.

Un dissabte ben complet, oi? Doncs la millor manera d’acabar-lo va ser fent un bon sopar al Bar-Restaurant Casa Gallart, també situat a La Plana de Mont-ros. El tracte dels propietaris va ser excel·lent i el menjar boníssim! Disposen de carta amb menú força variat, plats de temporada i unes carns a la brasa que no us podeu perdre. Parada obligada per fer un bon àpat.

Pel dia següent, vam apostar per una ruta més senzilla però amb un altre atractiu que ens cridava molt l’atenció: l’activitat ramadera de la Vall Fosca.

La ruta la vam iniciar amb unes vistes matineres del pantà de Sallente, just als peus del Telefèric de la Vall Fosca, punt de partida per accedir a nombroses excursions per veure els 32 estanys; o bé, per a gaudir de diverses rutes com ara la Ruta del Carrilet, ideal per famílies i una de les més emblemàtiques de la Vall.

I qui millor per explicar-nos com és l’activitat ramadera que un autèntic ramader? En Marc Porta és un jove ramader i geògraf, emprenedor (Geoesquerat) i apassionat per la seva feina; que juntament amb el seu gos pastor Roi, ens van acompanyar al llarg d’una part de la Ruta del Carrilet. Deixant enrere el preciós Estany Gento, vam viatjar per la història per conèixer com havia evolucionat el paisatge de la Vall, quin és el paper de la ramaderia en el territori... i com, locals i visitants, som i formem part d’aquell paisatge tan especial i característic dels Pirineus Catalans.

Aquesta va ser la nostra última activitat abans de tornar cap a casa, i la veritat que ens vam quedar amb ganes de més... Això si, no vam marxar sense gaudir d’un bon dinar al Bar-restaurant Arturo, situat a la Pobleta de Bellveí; una bona opció per tastar l’autèntica cuina pallaresa i tornar a casa amb un bon sabor de boca!

Una de les coses que més ens agrada del turisme de proximitat és conèixer nous racons del nostre propi territori que tenim ben a prop i no deixen mai indiferent. A més, sempre són una nova oportunitat per descobrir projectes i persones interessants, que no només donen valor al territori amb respecte i consciència, sinó que també aporten valors socials i culturals... I mai ens cansarem de repetir-ho: A vegades, no cal anar-nos molt lluny per a viure experiències úniques i autèntiques!

Vols viure tu també experiències com les que hem viscut a La Vall Fosca? Teniu vàries opcions per a fer-ho:

• Apunta’t al proper Festival de Senderisme. Us compartim l’enllaç a la web per a que estigueu informats/des de les properes dates.

• Informa’t a la web de La Vall Fosca. Qui millor que elles i ells per informar-te?

• O bé, contacta’ns per una experiència personalitzada i t’assessorarem sense cap compromís!

Practica turisme de proximitat (a la Vall Fosca, per exemple); practica Feel by Doing!